[vc_row][vc_column][vc_column_text]
System kształcenia stacjonarny
TERAPEUTA ZAJĘCIOWY
Rola zawodowa terapeuty zajęciowego polega na prowadzeniu różnych form terapii zajęciowej mających na celu rehabilitację i resocjalizację osób z różnymi potrzebami i schorzeniami.
Jeżeli jesteś osobą otwartą, empatyczną i ciepłą w kontaktach z innymi ludźmi oraz posiadasz dar spokoju i cierpliwości w codziennej pracy to jest to zawód dla Ciebie! Jeżeli dodatkowo lubisz „prace ręczne” to w zasadzie nie powinieneś się więcej zastanawiać. Nauka na tym kierunku przygotuje Cię przede wszystkim do pracy z ludźmi chorymi, zarówno dziećmi, jak i dorosłymi – jako element rehabilitacji oraz do pracy z Seniorami – jako alternatywa do samotnego przeżywania pięknego okresu starzenia się.
Nauczysz się między innymi:
- nawiązywania i podtrzymywania kontaktu terapeutycznego z podopiecznym, jego rodziną, środowiskiem i zespołem aktywizująco – terapeutycznym,
- rozpoznawania i diagnozowania potrzeb bio-psycho- społecznych podopiecznego,
- planowania indywidualnego i grupowego programu działań terapeutycznych, uwzględniających diagnozę oraz możliwości, potrzeby i zainteresowania podopiecznego,
- organizowania działań w zakresie terapii zajęciowej w celu poprawy funkcjonowania fizycznego, psychicznego i społecznego podopiecznego oraz jego integracji społecznej i zawodowej,
- dokumentowania, monitorowania i oceniania przebiegu procesu terapeutycznego,
- prowadzenia własnej działalności gospodarczej.
Czas trwania nauki – 2 lata (4 semestry)
Zajęcia odbywają się w systemie wieczorowym.
Program nauczania realizowany jest w formie zajęć teoretycznych w dobrze wyposażonych pracowniach szkolnych i w Warsztatach Terapii Zajęciowej, m.in.: anatomicznej, plastycznej, rzeźbiarskiej, stolarskiej, gospodarstwa domowego, komputerowej.
Zajęcia praktyczne realizowane są w placówkach służby zdrowia lub opieki społecznej oraz w Warsztatach Terapii Zajęciowej.
Podczas nauki realizowane są przedmioty:
- Podstawy przedsiębiorczości
- Działalność gospodarcza w ochronie zdrowia
- Język obcy zawodowy
- Podstawy psychologii i pedagogiki
- Język migowy
- Zarys anatomii, fizjologii i patologii z elementami pierwszej pomocy
- Podstawy terapii zajęciowej
- Planowanie i organizowanie terapii zajęciowej
- Prowadzenie terapii zajęciowej
- Komputerowe wspomaganie działalności w ochronie zdrowia
- Zajęcia praktyczne i praktyka zawodowa
Nauka w szkole kończy się egzaminem potwierdzającym kwalifikacje w zawodzie oraz uzyskaniem kwalifikacji: „Świadczenie usług w zakresie terapii zajęciowej” [MS.9].
Absolwent szkoły uzyskuje prawo do zatrudnienia w:
- w warsztatach terapii,
- domach pomocy społecznej,
- klubach seniora,
- sanatoriach,
- świetlicach terapeutycznych,
- środowiskowych domach pomocy,
- oddziałach psychiatrycznych,
- zakładach opiekuńczo – leczniczych i pielęgnacyjno – opiekuńczych.
Mogą również prowadzić własną działalność gospodarczą.
Sytuacja demograficzna województwa opolskiego wpływa na tworzenie nowych placówek opiekujących się seniorami, w których obok pracowników świadczących usługi opiekuńcze mogliby znaleźć zatrudnienie przyszli absolwenci terapii zajęciowej. Ich szczególną rolą mogłyby być działania wspierające seniorów w trzech płaszczyznach:
- Intelektualnej – uczenie się w starszym wieku powinno być sposobem na życie, pozwalającym być otwartym wobec innych ludzi i świata. Doskonalić sprawność intelektualną można na wiele sposobów. Wskazana jest każda działalność, która zmusza do wzmożonego wysiłku umysłowego.
- Aktywności fizycznej, gdyż regularne ćwiczenia fizyczne są potencjalnym czynnikiem zapobiegającym starzeniu się oraz wpływają pozytywnie na samopoczucie osób w podeszłym wieku.
- Emocjonalnej – należy pamiętać, że samotność pozostaje potencjalnym czynnikiem ryzyka wystąpienia depresji i innych chorób układu wegetatywnego osób w podeszłym wieku. Dlatego praca w grupach, w kręgu tych samych ludzi z podobnymi problemami jest nieoceniona.
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]