Terapeuta zajęciowy

Rola zawodowa terapeuty zajęciowego polega na prowadzeniu różnych form terapii zajęciowej mających na celu rehabilitację i resocjalizację osób z różnymi potrzebami i schorzeniami. Jeżeli jesteś osobą otwartą, empatyczną i ciepłą w kontaktach z innymi ludźmi oraz posiadasz dar spokoju i cierpliwości w codziennej pracy to jest to zawód dla Ciebie! Jeżeli dodatkowo lubisz „prace ręczne” to w zasadzie nie powinieneś się więcej zastanawiać. Nauka na tym kierunku przygotuje Cię przede wszystkim do pracy z ludźmi chorymi, zarówno dziećmi, jak i dorosłymi – jako element rehabilitacji oraz do pracy z Seniorami – jako alternatywa do samotnego przeżywania pięknego okresu starzenia się. Nauczysz się między innymi:
  • nawiązywania i podtrzymywania kontaktu terapeutycznego z podopiecznym, jego rodziną, środowiskiem i zespołem aktywizująco – terapeutycznym,
  • rozpoznawania i diagnozowania potrzeb bio-psycho- społecznych podopiecznego,
  • planowania indywidualnego i grupowego programu działań terapeutycznych, uwzględniających diagnozę oraz możliwości, potrzeby i zainteresowania podopiecznego,
  • organizowania działań w zakresie terapii zajęciowej w celu poprawy funkcjonowania fizycznego, psychicznego i społecznego podopiecznego oraz jego integracji społecznej i zawodowej,
  • dokumentowania, monitorowania i oceniania przebiegu procesu terapeutycznego,
  • prowadzenia własnej działalności gospodarczej.
Czas trwania nauki – 2 lata (4 semestry) Zajęcia odbywają się w systemie wieczorowym. Program nauczania realizowany jest w formie zajęć teoretycznych w dobrze wyposażonych pracowniach szkolnych i w Warsztatach Terapii Zajęciowej, m.in.: anatomicznej, plastycznej, rzeźbiarskiej, stolarskiej, gospodarstwa domowego, komputerowej. Zajęcia praktyczne realizowane są w placówkach służby zdrowia lub opieki społecznej oraz w Warsztatach Terapii Zajęciowej. Podczas nauki realizowane są przedmioty:
  • Podstawy przedsiębiorczości
  • Działalność gospodarcza w ochronie zdrowia
  • Język obcy zawodowy
  • Podstawy psychologii i pedagogiki
  • Język migowy
  • Zarys anatomii, fizjologii i patologii z elementami pierwszej pomocy
  • Podstawy terapii zajęciowej
  • Planowanie i organizowanie terapii zajęciowej
  • Prowadzenie terapii zajęciowej
  • Komputerowe wspomaganie działalności w ochronie zdrowia
  • Zajęcia praktyczne i praktyka zawodowa
Nauka w szkole kończy się egzaminem potwierdzającym kwalifikacje w zawodzie oraz uzyskaniem kwalifikacji: „Świadczenie usług w zakresie terapii zajęciowej” [MS.9]. Absolwent szkoły uzyskuje prawo do zatrudnienia w:
  • w warsztatach terapii,
  • domach pomocy społecznej,
  • klubach seniora,
  • sanatoriach,
  • świetlicach terapeutycznych,
  • środowiskowych domach pomocy,
  • oddziałach psychiatrycznych,
  • zakładach opiekuńczo – leczniczych i pielęgnacyjno – opiekuńczych.
Mogą również prowadzić własną działalność gospodarczą. Sytuacja demograficzna województwa opolskiego wpływa na tworzenie nowych placówek opiekujących się seniorami, w których obok pracowników świadczących usługi opiekuńcze mogliby znaleźć zatrudnienie przyszli absolwenci terapii zajęciowej. Ich szczególną rolą mogłyby być działania wspierające seniorów w trzech płaszczyznach:
  • Intelektualnej – uczenie się w starszym wieku powinno być sposobem na życie, pozwalającym być otwartym wobec innych ludzi i świata. Doskonalić sprawność intelektualną można na wiele sposobów. Wskazana jest każda działalność, która zmusza do wzmożonego wysiłku umysłowego.
  • Aktywności fizycznej, gdyż regularne ćwiczenia fizyczne są potencjalnym czynnikiem zapobiegającym starzeniu się oraz wpływają pozytywnie na samopoczucie osób w podeszłym wieku.
  • Emocjonalnej – należy pamiętać, że samotność pozostaje potencjalnym czynnikiem ryzyka wystąpienia depresji i innych chorób układu wegetatywnego osób w podeszłym wieku. Dlatego praca w grupach, w kręgu tych samych ludzi z podobnymi problemami jest nieoceniona.

bip